Alternativní zakončení předmětů

Zvýšení průchodnosti bakalářských studijních programů bez snížení úrovně je jednou z hlavních priorit nového Dlouhodobého záměru FEL ČVUT. Fakt, že FEL dokončí jen 30% přijatých studentů, není považován za důkaz vysoké úrovně, ale za projev nízké efektivity naší práce.

Pedagogická komise Akademického senátu FEL se nad tímto stavem dlouhodobě zamýšlí a hledá způsoby, jak v rámci jednotného bakalářského studijního programu s minimálními náklady studenty diferencovat a studium diverzifikovat. Jedním z nástrojů, které pro tento účel navrhuje, je Alternativní zakončení předmětu.

Ve vybraných předmětech bakalářského programu zavedeme možnost alternativního ukončení předmětu klasifikovaným zápočtem (místo doposud povinné zkoušky). Klasifikovaný zápočet by byl udělován na základě písemných testů (během semestru i na jeho konci) a příp. laboratorních protokolů a pod. Klasifikovaný zápočet by postačoval pro studenty, kteří z fakulty odcházejí s bakalářským titulem.

Studenti, kteří chtějí pokračovat v magisterském studiu, by měli vykonat řádnou zkoušku. Formálně bude tento požadavek ošetřen tak, že příslušná látka se stane součástí požadavků pro přijímací řízení do magisterského studijního programu. Tento požadavek lze splnit těmito způsoby:

  • vykonal-li student zmíněnou zkoušku během bakalářského studia, příslušná část přijímací zkoušky mu bude prominuta. (Absolventům příbuzných bakalářských oborů bude uznáno přijímací komisí individuálně).
  • student může vykonat příslušnou část přijímací zkoušky a být přijat do dvouletého magisterského studijního programu
  • student může být přijat do tříletého magisterského programu s tím, že mu bude předepsáno složení příslušné zkoušky do konce 1. ročníku. K tomu si někdy bude muset příslušný předmět zapsat - rozhodne přijímací komise

Možnost alternativního ukončení předmětu bude administrativně i legislativně ošetřena tak, aby si student mohl zvolit způsob zakončení předmětu až při skončení semestru. Písemka pro uchazeče o klasifikovaný zápočet by např. byla organizována poslední týden semestru nebo první týden zkouškového období. Je otázka, zda studentům, kteří získali klasifikovaný zápočet, ještě umožnit pokusit se o složení zkoušky bez nového zapsání předmětu.

Ve školním roce 2004/5 navrhujeme tuto možnost vyzkoušet na jednom předmětu: Senzory a převodníky (2. ročník). Tento experiment bude samozřejmě třeba prodiskutovat ve Vědecké radě FEL, protože se jedná o změnu akreditovaného studijního programu (v povoleném rozsahu).

Rádi bychom znali názory vyučujících, studentů i přátel školy na tento nápad. Posílejte nám je, prosím na naše adresy.

P. Ripka, ripka@fel.cvut.cz
J. Kyncl, kyncl@fel.cvut.cz