Zpráva z "Průzkumu veřejného mínění", které proběhlo ve zkouškovém období ZS 2003/04

Vážení studenti,

v průběhu zimního zkouškového období jsme Vás všechny žádali o vyplnění "Průzkumu veřejného mínění". Ještě jednou chceme všem, kterým není osud FEL lhostejný, poděkovat a mrzí nás, že z celkového počtu studentů se tohoto průzkumu účastnilo pouze 35%. Nicméně i to považujeme za velice slušný výsledek.

Průzkumu se zúčastnilo 1553 studentů. Z toho 372 studentů uvedlo, že studují FEL prvním rokem, 1130 studentů uvedlo, že jsou studenti vyšších ročníků a 51 studentů se nechtělo či zapomnělo vyjádřit.

Na každou otázku jste mohli odpovědět na stupnici od 1 do 5. Víceméně známkování položky odpovídalo známkování ve škole. Do srozumitelnějšího jazyka jsme tyto "známky" přeložili takto:

1 - velmi vysoké hodnocení
2 - vysoké hodnocení
3 - střední hodnocení
4 - nízké hodnocení
5 - velmi nízké hodnocení

Veškeré grafy týkající se všech položek a struktury odpovědí jsou uvedeny v příloze.

V první části průzkumu jsme se ptali zejména na obecné věci týkající se studia na FEL. Otázku vybavenosti FEL počítači ohodnotilo 50% studentů stupněm vysoké hodnocení. Můžeme tedy konstatovat, že v tomto ohledu jsou studenti spokojení. Knihovnické služby byly také ohodnoceny jako velice kvalitní, neboť 45% studentů dalo i těmto službám vysoké hodnocení. Myslíme si tedy, že můžeme velmi pochválit činnost SVTI, které se o tyto služby stará.

Další otázka se týkala vybavení laboratoří. Zde opět studenti hodnotili velmi vysoko. 46% použilo vysoké hodnocení.

Stejně tak i činnost pedagogického oddělení si dle studentů zaslouží pochvalu, neboť 33% hodnotilo jejich činnost velmi vysokým hodnocením a 42% vysokým hodnocením.

Vyhodnocení otázky týkající se obtížnosti prvního roku studia nás trochu překvapilo, neboť 13% studentů se zdá obtížnost malá. Nejvíce, a to 42% studentů, se však zdá obtížnost střední.

Kvalita výuky je podle 51% našich studentů na vysoké úrovni, stejným procentuálním podílem studenti hodnotili také kvalitu učitelů. Ještě lépe hodnotili tuto úroveň studenti prvních ročníků, kteří ohodnotili kvalitu učitelů 53%.

U otázky chování učitelů ke studentům byly zaznamenány rozdíly mezi tím, jak toto chování vnímají studenti prvních ročníků a jak studenti vyšších. U studentů 1. ročníku ohodnotilo velmi vysokým hodnocením 20% studentů, vysokým hodnocením 49% a středním hodnocením 24% procenta. U studentů vyšších ročníků jsme zaznamenali pokles u velmi vysokého hodnocení a to o 6%, střední hodnocení narostlo o 5 %.

Nabídku předmětů ohodnotilo 48% studentů vysokým hodnocením. Stipendijní systém studenti také ohodnotili velmi vysoko. 32% studentů použilo vysoké hodnocení, 33% studentů střední.

Podobných výsledků se dosáhlo také u možnosti studovat v zahraničí. Zde nás však překvapilo, že 11% studentů vůbec tuto otázku nevyplnilo. Můžeme se tak domnívat, že desetina studentů se buď vůbec o studium v zahraničí nezajímá nebo informace nikdy nehledala.

V další části dotazníku jsme se zajímali o to, co studentům nejčastěji způsobuje problémy během studia. Je pozitivní vizitkou pro střední školy, že plných 67% studentů považuje přípravu ze střední školy za dobrou, nicméně i těch 30%, kterým špatná příprava ze střední školy způsobuje problémy, je alarmující číslo. U studentů prvních ročníků je to dokonce 34%.

Alarmujícím zjištěním pro naše pedagogy by měl být ovšem fakt, že 67% studentů způsobuje problémy během studia nepochopení látky. Stejně tak je velmi důležitým zjištěním, že 52% studentů způsobuje problémy samotná osobnost učitele. Studenti tak sice oceňují kvalitu učitele po odborné stránce (viz výše), ale stěžují si na lidský přístup a pedagogické schopnosti jednotlivých vyučujících. Tento problém se také objevil při otevřené otázce, kde studenti většinou psali, že jim vadí přístup vyučujících, špatný výklad látky, neosobní přístup apod.

Dobrou vizitkou je však zajištění výuky literaturou, neboť plných 62% studentů nemá s nedostatkem literatury problémy. Stejně tak nás mile překvapil fakt, že 72% studentů dává přednost škole před prací či brigádami, popř. že tomuto počtu studentů se daří zvládat oboje a vedlejší pracovní úvazky nejsou pro většinu studentů tou hlavní překážkou při studiu.

U studentů prvních ročníků bylo toto procento ještě výraznější.

Stejně tak je sice pozitivní, že 76% studentů nezpůsobují problémy ubytování, ale i těch 20% (popř. 26% u prvních ročníků) je velmi vysoké číslo. Bohužel tento problém fakulta nemůže sama řešit, neboť za ubytování je zodpovědná Správa účelových zařízení.

Kladně jsme také hodnotili upřímnost studentů, neboť 68% přiznává, že případné problémy si způsobují sami svým jednáním. Někteří dokonce přiznávají, že jsou líní, popř. že se jim nechce učit apod. Dalším studentům způsobuje problémy čas, čímž většinou myslí nedostatek času na přípravu na zkoušky nebo se některým zdá příliš krátké zkouškové období.

Příjemným zjištěním pro vedení fakulty byl také fakt, že plných 79% studentů sleduje aktuality a dění na FEL. Informace o případných aktualitách a dění sleduje 49% studentů na webu, 19% využívá nástěnek, 15% studentů hledá informace na studentském serveru a 11% studentů hledá informace prostřednictvím pedagogického odd. Doporučujeme tedy všem, kteří chtějí studentům něco sdělit, aby využívali všech těchto informačních kanálů.

Naší poslední otázkou bylo, kterou jedinou věc byste vedení FEL doporučili změnit. Musíme konstatovat, že tato doporučení se rozpadla do několika základních okruhů. Prvním základním okruhem jsou připomínky ke studiu, předmětům, zkouškám a vyučujícím. 22 studentů žádá více praxe (exkurze, ubrat teorie, zapojení studentů do praxe apod.). Dle vedení školy je tento požadavek v akreditovaných studijních programech naplňován jen částečně, zejména formou projektů a spolupráce ve výzkumu.32 studentů by uvítalo více volitelných předmětů, tzn. omezit počet tzv. "Z" předmětů a zvýšit počet "S" předmětů. Vedení školy je toho názoru, že skladba předmětů je v daném poměru akreditována, studenti však mají možnost si zapisovat volitelné předměty nad rámec minimálního počtu kreditů.

26 studentů se vyjádřilo také k výuce jazyků. Většinou požadují zrušení druhého cizího jazyka. Vedení školy si však myslí, že znalost dvou cizích jazyků je v Evropě považována za standard. Katedra jazyků však snižuje objem požadované látky u druhého jazyka.

23 studentů se také vyjadřovalo ke zkouškám. Buď se zde objevil požadavek na více termínů, popř. sjednotit požadavky ke zkouškám. 7 studentů také vyjádřilo přání zrušit první soubornou zkoušku. Pro studenty prvních ročníků je již tato zkouška zrušená, neboť mají strukturované studium ukončené bakalářskou státní zkouškou. Souborná zkouška skončí s dobíhajícím dlouhým magisterským programem.

V připomínkách k obtížnosti školy se např. objevil požadavek zrušit tříhodinovou výuku matematiky. V této záležitosti jsme oslovili přímo vedoucí katedry matematiky prof. Demlovou. I paní profesorka nesouhlasí s takto pojatou přednáškou a také se sama přiklání k tomu, aby byla rozdělena na dva bloky - jeden týden 4 hodiny a jeden týden 2 hodiny. Letos byl tento stav způsoben rozvrhovými důvody. Pokusíme se tedy společnými silami vrátit se ke starému způsobu.

15 studentům se však zdá obtížnost příliš malá a někteří by rádi zvýšili nároky zejména na studenty prvních ročníků.

Dále se někteří studenti vyjadřovali také ke snaze reformovat náplň některých předmětů. Nejvíce připomínek se týkalo oboru Výpočetní technika. Objevil se také návrh možnosti třetího zápisu předmětu za úplatu. Dle vyjádření vedení školy se s touto možností reálně počítá.

Nejvíce připomínek, a to 75, se ovšem týkalo pedagogů. Většina studentů si stěžuje na chování vyučujících, neosobní přístup, v několika případech dokonce na aroganci, dále na nedostatečné pedagogické schopnosti, věkovou strukturu vyučujících, nejednotné požadavky či celkovou zkostnatělost fakulty.

Dalším okruhem jsou organizační připomínky. 15 studentů by přivítalo prodloužit úřední hodiny na pedagogickém odd. Dle vyjádření vedoucí pedagogického oddělení paní Kvasničkové je počet úředních hodin dostatečný a navíc jsou referentky ochotné vyhovět každému studentovi i mimo tyto úřední hodiny.

13 studentů upozorňuje na problémy způsobené KOS. V této záležitosti se prosím vždy obracejte na oddělení SVTI. Dále se objevuje také prosba, aby zde studovalo více dívek. I vedení FEL by tomu bylo rádo, ale zatím jsme nepřišli na to, jak k nám na fakultu více dívek nalákat. Pokud byste tedy měli nápady, můžete je kdykoli vedení FEL předložit. 3 studenti také upozorňují na nekvalitně vedené ankety-hodnocení předmětů po každém semestru. Neboť si je tohoto stavu vědomo i vedení FEL, můžeme Vám slíbit, že na zlepšení se pracuje a mělo by být spuštěno již po tomto letním semestru.

Dále se studenti vyjadřovali také k učebnám a laboratořím. Přivítali by např. zřízení počítačové studovny na Karlově nám., popř. zavedení systému WI-FI. Zde vás můžeme potěšit zprávou, že se zřízením počítačové studovny na Karlově náměstí se počítá po rekonstrukci podkroví budovy E v horizontu dvou let. Ohledně systému WI-FI jsme oslovili zástupce vedoucího SVTI ing. Veselého, který nám řekl, že se se zavedením tohoto systému počítá v nejbližší době. V 1. etapě by měla být pokryta studovna v suterénu, přilehlá chodba a také chodba v 1. patře kolem bufetu. Stejně tak jsme prosili i o vyjádření k zavedení tiskáren do počítačových studoven. Ty budou ve studovnách umístěny v návaznosti na možnost využití studentských karet pro bezhotovostní platby (řeší R a VIC ČVUT).

Dále by také několik studentů přivítalo, aby všechny předměty měly svoji podporu i v elektronické podobě. Tento požadavek je určitě legitimní. Počet takto požadovaných předmětů se bude dále zvyšovat.

Posledním okruhem připomínek jsou účelová zařízení. 19 studentů by přivítalo zvýšit počet ubytovacích kapacit, což sice chápeme, ale jak již bylo řečeno výše, vše kolem kolejí a menz se týká Správy účelových zařízení. Poslední zajímavá připomínka se týkala otvírací doby bufetu. 2 studenti by přivítali, pokud by byl bufet otevřen již od 7:15. V této záležitosti jsme oslovili vedoucího bufetu pan Suchomela, který nám slíbil, že bude o této možnosti uvažovat a pokusí se vyjít všem zájemcům vstříc.

Zapsala:
Mgr. Petra Halířová
Poradenské středisko FEL