České expedici se podařilo několikrát pozorovat polární záři

Více než dva týdny trvala výprava šestnácti nadšenců na sever Evropy za polární září. Expedici Aurora 2012, které se v první polovině září zúčastnili především studenti a pedagogové elektrotechnické fakulty ČVUT ze sdružení Aldebaran, se podařilo nejen několikrát polární záři pozorovat a zdokumentovat, ale cestou navštívili mimo jiné také stavbu tříkilometrového laseru XFEL v hamburské částicové laboratoři DESY, nejhlubší evropský měděný důl s mionovou observatoří v Pyhäsalmi ve středním Finsku nebo estonské meteoritské krátery.

Polární záře vzniká v obdobích maximální sluneční aktivity. Elektrony slunečního větru excitují atmosféru, a ta se ve výšce od 70 do 1 000 kilometrů rozzáří stěnami polárních září. Kolem 70. magnetické rovnoběžky svítí aurorální ovál, ze kterého vybíhají vlnící se stěny připomínající barevné záclony ve větru. Jedním z cílů expedice bylo získat materiál pro studium plazmatu a jeho rozdělování do jednotlivých vláken, k němuž právě při polárních zářích dochází. Vědcům se podařilo vytvořit sérii snímků po deseti sekundách, které nyní bude možné spojit do filmu a sledovat, jak takováto vlákna vznikají. Navíc se jim povedlo nahrát nízkofrekvenční elektromagnetické vlny, které vznikají kvůli narušení magnetického pole Země při polární záři. Jde o elektromagnetický signál, ale v tak nízkých frekvencích, že je možné jej převést do uchem slyšitelné zvukové hladiny.

Při cestě na sever Evropy se česká výprava zastavila v Hamburku, kde navštívila středisko částicové fyziky DESY a prohlédla si laser FLASH, který je čtvrt kilometru dlouhý a stavbu laseru X FEL, který bude dlouhý tři kilometry a bude zároveň sloužit jako největší mikroskop na světě.

Zájemci o podrobnosti z celé expedice se mohou těšit na větší článek v časopise TecniCall 3/12 "Centra kompetence", který bude na stojanech na přelomu roku 2012 a 2013, případně na webu http://www.tecnicall.cz/. Fotografie z expedice se budou již nyní průběžně objevovat na facebookovém profilu FEL ČVUT.