​Spolu s Porsche testujeme novou technologii řízení aut

Novinku v řízení automobilů úspěšně otestovali vědci z Fakulty elektrotechnické. Pro řízení vyvinuli systém obdobný tomu, který se používá u civilních i vojenských letadel. Pilot při něm neovládá přímo jednotlivé prvky, ale pouze předává impulzy elektronické řídící jednotce, která manévry sama provede s ohledem na další parametry letu.

Systém řízení "fly by wire" umožňuje rychlejší a citlivější řízení a stabilizaci letu, než by dokázal člověk, který by ovládal přímo jednotlivé prvky letadla. Podobný systém u aut označovaný "drive by wire" nebo "steer by wire" sice v podobě konceptu již existuje, není však dosud technologicky dotažený a komerčně využitý. Částečně proto, že chybí zásadní teoretické znalosti v oblasti takzvaných nestabilních dynamik vozidel a zákonů řízení pro jejich umělou stabilizaci.

Dotáhnout technologii do konce se snaží výzkumná skupina Martina Hromčíka z katedry řídicí techniky Fakulty elektrotechnické. Ve spolupráci s Porsche Engineering už ji dokonce úspěšně otestovala při reálné jízdě. Výhoda systému "drive by wire" se ukazuje nejvíce při vysokých rychlostech. Pokud se posune těžiště auta výrazně směrem dozadu, zvýší se jeho agilita. Vůz se ale chová natolik nestabilně, že je čím dál těžší jej manuálně uřídit, zejména ve vysokých rychlostech. Automobil při použití této technologie ovládá řídící jednotka. Řidič při sešlápnutí brzdového pedálu neovládá přímo brzdy, ale vysílá impulz, který řídící jednotka vyhodnotí a podle něj reguluje hnací a brzdný moment u každého kola. Elektronika tak má nad vozem neustálou kontrolu, což je rozdíl oproti asistenčním systémům, jako je například ABS.

O systému z katedry řídicí techniky informovaly servery iHned.czprazsky.denik.czautoweek.cz24.zpravy.cz, nebo otechnice.cz.