30. 8. 2011; http://www.automa.cz

FEL Buggy elektromobil

Projekt elektromobilu je směrován na vývoj elektropohonu závodního vozidla třídy Formule Student Electric. V tomto projektu FEL spolupracuje s Fakultou strojní ČVUT, kde vznikla skupina studentů a mladších pedagogů, kteří se účastní celosvětové soutěže formule student. V této soutěži jsou zastoupeny kolektivy studentů z 270 vysokých technických škol z celého světa. V roce 2011 byl sestaven tým studentů, kteří mají zájem o tento způsob pohonu a na základě zkušeností předchozích generací sestavují závodní model Formule Student Electric a připravují se na mezinárodní závody v Evropě (http://www.formulastudentelectric.de/). Celý projekt elektromobilu je financován z grantů za finanční podpory sponzorů a jejich materiálních darů. 1. Návrh elektropohonu pro lehký elektromobil V současné době dochází k velkému boomu elektromobilů. Katedra elektrických pohonů na ČVUT FEL v Praze nemůže zůstat stranou, a proto řeší hlavní pohon elektromobilu a dalších podpůrných elektrických obvodů moderních vozidel. Pro lehké vozidlo typu buggy byly navrženy dva nezávislé elektromotory pro pohon zadních kol, která nejsou propojena diferenciálem, ale jsou řízena pouze elektricky. Pro pohon byly zakoupeny a otestovány dva základní pohony od firmy Perm motor, member of the Heinzmann Group, typu PMS 100 -Permanenterregter Synchronmotor. Při rozhodování, který typ motoru použít, je třeba zvážit několik kritérií: dostupnost, motorové charakteristiky a jeho řiditelnost. Dále je důležitá energetická náročnost, použití napájecích baterií a jejich životnost. Cílem tohoto experimentu je určit vhodnost vybraného pohonu a naučit se jej řídit tak, aby dva nezávislé pohony zadní nápravy nahradily mechanický diferenciál. 2. Konstrukce pohonu ze dvou nezávislých elektromotorů Pro realizaci projektu lehkého elektrovozidla byl vybrán a zakoupen prototyp malého užitkového vozidla typu buggy od firmy Havel (známý konstruktér a autokrosový závodník devadesátých let minulého století). Pro realizaci projektu bylo zapotřebí navrhnout a vyrobit zadní pohonnou nápravu. V prostorech laboratoří katedry byla zadní náprava vyrobena. Použité motory PMS 100 mají provozní otáčky 1 000 až 6 000 min-1, proto pro jejich využití bylo nutné zabudovat zpomalující převody pomocí planetové převodovky s poměrem 1 : 6,75 a ozubeným řemenem 1 : 2 s celkovým převodem 1 : 13,5. 3. Řídicí jednotky pro elektropohony Pro napájení elektromotorů byla vybrána jednotka AC Drive, určená pro pohon menších elektrických vozidel nebo jiných zvláštních aplikací. Např. golfových vozíků, invalidních vozidel nebo pohonu lodí. AC Drive se vyrábí ve verzích 24, 36 a 48 V, pro výkony až 15 kW. Je to malá, efektivní řídicí jednotka moderní koncepce s digitálním řízením, která poskytuje vynikající výkon pro množství různých využití. Parametry regulátoru jsou nastavovány pomocí sběrnice CANopen. 4. Pomocné obvody pro ovládání elektrovozidla

Pro zajištění snadné ovladatelnosti a bezpečnosti jsou pomocné elektrické obvody nedílnou součástí elektrické výzbroje automobilu. Hlavní napájecí měniče pohonných jednotek si po uvedení do stavu pohotovosti samy zapínají silové napájení. V obvodech jsou umístěny jak jističi prvky proti přetížení, tak i hlavní odpínací prvky. Ovládání je podle předpisu realizováno jak na palubní desce, tak i na hlavní rozvodné skříni. Součástí pomocných obvodů je také systém nabíjení baterií přímo z rozvodné sítě 230 V. 5. Palubní deska elektromobilu Na palubní desce elektromobilu jsou hlavní ovládací bezpečnostní prvky: spínač s klíčkem a napájecí a blokující prvky hlavních měničů. Také je zde panel systému PLC, kde jsou zobrazeny průběžné provozní veličiny: rychlost, napájecí proud, napětí baterií, teplota měničů. Systém PLC se používá k řízení pomocných elektrických obvodů, světelných ukazatelů směru a osvětlení vozu. Dále je na palubní desce vyvedena sběrnice CANopen pro nastavování a monitorování napájecích měničů obou hlavních pohonů. Ovládací prvky lze podle potřeby upravovat pouhou změnou softwaru řídicího PLC.

http:///motor.feld.cvut.cz (Ing. Vít Hlinovský, CSc., ČVUT FEL v Praze, katedra elektrických pohonů a trakce)


5. 8. 2011; NPAR 2011

Úspěch v řadách Katedry počítačové grafiky a interakce

Na konferenci NPAR 2011 (International Symposium on Non-Photorealistic Animation and Rendering) konané ve Vancouveru 5. až 7. sprna 2011 získali Daniel Sýkora, Mirela Ben-Chen, Martin Čadík, Brian Whited a Maryann Simmons ocenění za nejlepší příspěvek v oboru počítačové animace.

TexToons: Practical Texture Mapping for Hand-drawn Cartoon Animations.

Za obsah odpovídá: Ing. Mgr. Radovan Suk