Subject description - B6B36OMO

Summary of Study | Summary of Branches | All Subject Groups | All Subjects | List of Roles | Explanatory Notes               Instructions
B6B36OMO Object-oriented design and Modeling
Roles:P, PZ Extent of teaching:2P+2C+4D
Department:13136 Language of teaching:CS
Guarantors:Kadleček D. Completion:Z,ZK
Lecturers:Kadleček D. Credits:6
Tutors:Too many persons Semester:Z

Web page:

https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/B6B36OMO

Anotation:

V dnešní době se ukazuje, že neexistuje jediný správný přístup pro modelování a implementaci softwarové aplikace. Namísto toho je vhodné problém dekomponovat a na jednotlivé moduly, vrstvy, podproblémy aplikovat pro ně vhodné přístupy. Tento předmět ukazuje jak využít objektového a funkcionálního programování, principů z mikroservisních a reaktivních architektur pro návrh moderních aplikací, které nejen fungují, ale splňují i nefunkční požadavky na modularitu, flexibilitu, rozšiřitelnost, škálovatelnost, performance a vysokou dostupnost.

Study targets:

Porozumění základním principům objektového přístupu, schopnost jejich správné aplikace ve středně složitých situacích.

Course outlines:

1. Klíčové koncepty modelování software - funkcionální versus objektový přístup, reprezentace, dekompozice, abstrakce, hierarchie
2. Abstraktní datové typy, imutabilita
3. Objektově orientovaný přístup pro modelování - třídy, dědičnost, kompozice, polymorfismus
4. Funkcionální přístupy pro modelování unkcionálního programování - pure funkce a funkce vyššího řádu, lambda expressions, closures, currying, transparentnost reprezentace
5. Objektově orientované návrhové vzory pro vytváření objektů
6. Objektově orientované návrhové vzory pro reprezentaci struktury objektů
7. Objektově orientované návrhové vzory pro chování objektů
8. Návrhové vzory pro reprezentaci a práci s datovými strukturami
9. Map, filter, reduce v Java
10. Map, filter, reduce pattern v NoSQL světě
11. Návrhové vzory v mikroservisním světě - agregace, orchestrace, eventuální konzistence, sága, event sourcing, materialized view
12. Návrhové vzory pro reaktivní architekturu - circuit breaker, backpreassure, CQRS, promisy a monády
13. Generika v Java
14. Specifikace a návrh API - Api gateway, rest, swagger, graphQL

Exercises outline:

1. Úvod
2. Jak v Java na Objekty, Třídy, instance a atributy
3. Polymorfismus a dědičnost v Java, modularita
4. Skládání vs. Dědičnost, implementace objektového návrhu
5. Návrhový vzor adaptér a iterátor
6. Návrhový vzor state a strategy
7. Návrhový vzory abstract factory, factory method a dependency injection
8. Návrhový vzor Interpreter a visitor
9. Návrhový vzor Observer
10. Map, filter, reduce
11. Generika
12. Specifikace API a swagger
13. CQRS a event sourcing

Literature:

Requirements:

Základní znalost programování, základní znalosti matematiky, schopnost exaktního myšlení.

Subject is included into these academic programs:

Program Branch Role Recommended semester
BPSIT_2021 Common courses P 3
BPSIT4_2021 Technologie internetu věcí P 3
BPSIT3_2021 Business informatics P 3
BPSIT2_2021 Technologie pro multimédia a virtuální realitu P 3
BPSIT1_2021 Enterprise systémy P 3
BPSIT Common courses P 3
BPOI3_2018 Software PZ 3


Page updated 20.4.2024 07:54:46, semester: Z/2023-4, Z/2024-5, L/2023-4, Send comments about the content to the Administrators of the Academic Programs Proposal and Realization: I. Halaška (K336), J. Novák (K336)