Subject description - BD6B16ZMI

Summary of Study | Summary of Branches | All Subject Groups | All Subjects | List of Roles | Explanatory Notes               Instructions
BD6B16ZMI Marketing Research Extent of teaching:14KP+6KS
Guarantors:  Roles:PV Language of
teaching:
CS
Teachers:  Completion:Z,ZK
Responsible Department:13116 Credits:5 Semester:Z

Anotation:

Vývojové fáze managementu odpovídají změnám základních principů podnikatelské politiky. S uplatněním tržní orientace souvisí marketingová koncepce managementu, která, mimo jiné, určuje způsoby, formy a obsah informací získávaných pro strategicko-taktické a operativní řízení firmy. Základem marketingu jako souboru funkcí je poznávací stránka, to je marketingový výzkum, zabezpečující marketingový informační systém - základnu pro manažerské rozhodování. Konkrétněji jde o analýzu informací o stavu a vývoji makroprostředí, trhu, konkurence, odbytových a prodejních cest, včetně posouzení stavu vlastní firmy. Dalším významným relevantním zdrojem informací je analýza nákupního chování zákazníka jako nutný základ řešení problematiky segmentace trhu a zacílení podnikatelské činnosti. Marketingový výzkum jako proces zahrnuje přípravu, sestavení projektu, sběr sekundárních a primárních dat, kvalitativní a kvantitativní výzkum, zpracování, analýzu a interpretaci. Aplikace marketingového výzkumu na různé oblasti, činnosti a různé formy organizace a řízení. Předmět je koncipován projektově, vede ke skupinovému ověření marketingového výzkumu na dostupných příkladech. Daná problematika se týká jak trhu B2C, tak trhu B2B.

Study targets:

Seznámit studenty s metodami získávání a hodnocení informací pro řízení tržně orientované firmy, za účelem udržení či získání konkurenční schopnosti na trhu tak, aby byla strategie orientována podle zásady "Segmentation - Target - Position".

Course outlines:

1. Marketingová koncepce managementu, tržní orientace firmy.
2. Marketing a management firmy, vztah marketingu k ostatním činnostem v podniku. Hodnototvorný řetězec a rozpory uvnitř i vně. Cesty řešení.
3. Marketingový výzkum. Podstata a základní pravidla. Definice trhu a jeho různé pojetí. Vymezení relevantního trhu.
4. Externí a interní analýza. Analýza trhu, zákazníků, konkurence, distribuce. Analýza makroprostředí. Silné a slabé stránky. SWOT analýza.
5. Proces marketingového výzkumu. Plánování výzkumu, oblasti získávání informací, zdroje dat. Rozsah šetření
6. Dotazování. Volba jednotlivých způsobů, tvorba dotazníku, stupnice hodnocení.
7. Další formy zjišťování informací. Pozorování, experiment. Úloha panelu. Hodnocení výsledků.
8. Nákupní chování. Základní pojmy. Kupní role. Průběh nákupního chování a rozhodování. Spokojenost zákazníka.
9. Faktory ovlivňující nákupní chování. Psychologické, sociální, ekonomické a technologické. Využití psychologických a sociologických modelů. Nákupní marketing.
10. Tržní segmentace. Podstata a cíle, požadavky na segment. Kritéria segmentace. Odlišností spotřebitelských a průmyslových trhů.
11. Různé přístupy k trhu. Nediferencovaný, diferencovaný a koncentrovaný přístup. Segmentace produkt/trh. Strategie tržního výklenku. Proces umístění produktu na trhu.
12. Aplikace marketingového výzkumu. Různé přístupy podle fází marketingového procesu.
13. Aplikace marketingového výzkumu - pokračování.
14. Zajištění marketingového výzkumu. Organizace v rámci firmy. Spolupráce s profesionálními organizacemi.

Exercises outline:

1. Diskuse o podstatě a cílech marketingového výzkumu
2. Utvoření řešitelských týmů a zadání úkolů v marketingovém výzkumu s různým zaměřením
3. Projektové řešení marketingového výzkumu - stanovení cílů a hypotéz
4. Projektové řešení marketingového výzkumu - určení způsobu sběru dat
5. Projektové řešení marketingového výzkumu - výběr respondentů, cílová skupina
6. Projektové řešení marketingového výzkumu - příprava dotazníku
7. Projektové řešení marketingového výzkumu - vlastní sběr dat
8. Projektové řešení marketingového výzkumu - vlastní sběr dat
9. Projektové řešení marketingového výzkumu - vyhodnocení dat
10. Projektové řešení marketingového výzkumu - prezentace vlastního projektu
11. Projektové řešení marketingového výzkumu - prezentace vlastního projektu
12. Projektové řešení marketingového výzkumu - prezentace vlastního projektu
13. Kontrolní test
14. Zápočet a rezerva

Literature:

- Tomek, G., Vávrová, V.: Marketing od myšlenky k realizaci, 3. vydaní, Professional Publishing, Praha 2011 - Kozel, R., Mynařová L., Svobodová, H.: Moderní metody a techniky marketingového výzkumu, Grada Publishing , Praha 2011 - Kotler, P., Keller, K. L.: Marketing management. 14. vydání, Grada Publishing, Praha 2013 - Tomek, G., Vávrová, V.: Vize tržního úspěchu, Professional Publishing, Praha 2012

Requirements:

Výchozí znalosti organizace a řízení firmy, získá student absolvováním povinného předmětu "Základy podnikání".

Webpage:

https://moodle.fel.cvut.cz/divize/13116/Katedra_ekonomiky__manazerstvi_a_humanitnich_ved

Subject is included into these academic programs:

Program Branch Role Recommended semester
BKSIT Common courses PV 5


Page updated 19.2.2020 15:51:38, semester: Z,L/2020-1, Z,L/2019-20, Send comments about the content to the Administrators of the Academic Programs Proposal and Realization: I. Halaška (K336), J. Novák (K336)