Summary of Study |
Summary of Branches |
All Subject Groups |
All Subjects |
List of Roles |
Explanatory Notes
Instructions
F7PBFZTV1 |
Physical Health Education I. |
Roles: | |
Extent of teaching: | 2C |
Department: | 17111 |
Language of teaching: | CS |
Guarantors: | Kašparová Parkanová M. |
Completion: | Z |
Lecturers: | Kašparová Parkanová M. |
Credits: | 1 |
Tutors: | Kašparová Parkanová M. |
Semester: | Z |
Anotation:
Předmět Zdravotní tělesná výchova I zahrnuje metodiku TV pro zdravé a zdravotní TV pro oslabené, didaktiku TV a zdravotní tělesné výchovy (ZTV), orientační testy ke zjištění stavu pohybového systému, praktické příklady cvičení pro různé věkové skupiny i pohybová oslabení. Předkládá abecedu základních cvičení pro správné držení těla a vyrovnávání svalových dysbalancí (cvičení pro vyrovnání vadného držení hlavy, kulatých zad, odstálých lopatek, bederní lordózy, vybočení páteře, plochých nohou atd.), dále příklady dechových a relaxačních technik cvičení. Dále seznamuje s kompenzačním cvičením při sedavém zaměstnání (příklady cvičení vsedě na židli) i s ergonomicky správným zařízením pracoviště pro práci s počítačem.
V praktických hodinách budou probírány konkrétní příklady částí cvičebních jednotek pro cvičení ve skupině. Studenti sestaví vlastní krátkou ukázku cvičení na vybrané téma, seznámí se s grafickým záznamem přípravy lekce.
Course outlines:
není
Exercises outline:
Témata cvičení:
1. | | týden Seznámení s obsahem hodin na celý rok, orientační otestování držení těla. |
2. | | týden Příklady cvičení pro zahřátí organizmu, pro uvolnění kloubů, orientační testy svalů s tendencí ke zkrácení. |
3. | | týden Strečink, metodika, příklady. |
4. | | týden Práce s dechem při cvičení, příklady cvičení v různých polohách. |
5. | | týden Základy svalových dysbalancí, páteř a držení těla. |
6. | | týden Stabilizační cvičení (využití BOSU apod.). |
7. | | týden Dechové cvičení vstoje (např. Pozdrav slunci apod.). |
8. | | týden Vyrovnávací cvičení (VC) pro oblast krční páteře. |
9. | | týden VC pro oblast hrudní páteře – protahování a posilování. |
10. | | týden VC pro oblast bederní páteře – protahování a posilování. |
11. | | týden Grafický záznam cvičení. |
12. | | týden Koordinační cvičení. |
13. | | týden Dynamika sedu. |
14. | | týden Opakování, dotazy, diskuze. |
Literature:
Povinná literatura:
•BOTLÍKOVÁ, Vladana. Pozdrav monitoru: cvičení pro všechny, které u počítače bolí tělo. 1. české vyd. Praha: Vašut, 2009, 87 s. ISBN 978-80-7236-658-3.
•KOPECKÝ, Miroslav. Zdravotní tělesná výchova. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 109 s. ISBN 978-80-244-2509-2.
•SMÍŠEK Richard, Zuzana SMÍŠKOVÁ a Kateřina SMÍŠKOVÁ. Zdravá záda – spirální stabilizace páteře. Praha: Richard Smíšek, 2016, 180 s. ISBN 978-80-875-6878-1.
Doporučená literatura:
•SYSLOVÁ, Vlasta. Zdravotní tělesná výchova: speciální učební text. 2. upr. vyd. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2005, 106 s. ISBN 80-865-8615-4.
•VAŘEKOVÁ, Jitka a Vladana BOTLÍKOVÁ. Využití BOSU ve vyučovacích hodinách školní tělesné výchovy (I. část) – Stabilizační cvičení. Tělesná výchova mládeže. 2013, 79(1), 36-40.
•VAŘEKOVÁ, Jitka a Vladana BOTLÍKOVÁ. Využití BOSU ve vyučovacích hodinách školní tělesné výchovy (II. část) – Rozcvička. Tělesná výchova mládeže. 2013, 79(2), 33-37.
•VAŘEKOVÁ, Jitka a Vladana BOTLÍKOVÁ. Využití BOSU ve vyučovacích hodinách školní tělesné výchovy (III. část) – Cvičení ve dvojicích či skupinách. Tělesná výchova mládeže. 2013, 79(2), 33-37.
Requirements:
Forma ověření studijních výsledků: praktické předvedení získaných dovedností.
Požadavky na studenta: pravidelná docházka na cvičení (jedna hodina absence tolerována); kratší samostatná práce (cca A4 a vyhledání příkladů na webu) z témat vztahujících se ke Zdravotní TV.
Subject is included into these academic programs:
Program |
Branch |
Role |
Recommended semester |
Page updated 19.4.2024 17:54:04, semester: Z,L/2023-4, Z/2024-5, Send comments about the content to the Administrators of the Academic Programs |
Proposal and Realization: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |