Technologii družicové navigace v tramvajích testovali odborníci z Fakulty elektrotechnické ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy

Dne 12. prosince uskutečnili vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT na tramvaji typu 15T ForCity po faceliftu unikání pilotní testování dostupnosti globálních družicových navigačních systémů (GNSS), tedy GPS, Galileo a Glonass. Tato technologie by v budoucnosti mohla být využita například pro probíhající projekty Dopravního podniku hl. m. Prahy: antikolizní systém, elektronickou mapu Prahy, online informace pro cestující o pohybu jednotlivých tramvají v Praze, nebo pro centrální řídicí systém pražské hromadné dopravy.

Tým z katedry radioelektroniky Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze, vedený prof. Františkem Vejražkou, se problematikou družicové a integrované navigace dlouhodobě zabývá. Ve spolupráci s českými podniky v rámci projektu Centra integrovaných družicových a pozemských navigačních technologií vyvíjí vlastní řešení určování polohy s vysokou přesností, zejména pro oblasti s obtížným příjmem družicových signálů.

Dopravní podnik umožnil vědcům otestovat jejich vlastní experimentální systém a několik komerčně dostupných přijímačů v reálných podmínkách provozu. Díky možnosti využít tramvaj mohli odborníci v krátkém čase měřit družicový signál a např. jeho odrazy od okolních budov a další rušivé jevy a zjistit, jak účinně je možné potlačit chyby, které tím vznikají.

Naměřená a zpracovaná data budou využita pro interní účely a poskytnuta i dalším partnerům a budou analyzovány možnosti jejich využití například pro zajištění vyšší míry bezpečnosti a spolehlivosti tramvají. Testu se účastnili rovněž zástupci společností Geoobchod s.r.o, Mensuro s.r.o. Po celou dobu měření byl na místě přítomný technik výrobce vozidla Škody Transportation a.s. Na přípravě celého projektu se dále podílelo Ministerstvo dopravy ČR společně s Agenturou pro evropský globální družicový navigační systém (GSA), která dlouhodobě podporuje zavádění nových aplikací družicové navigace nejen v dopravě. Praha je sídlem systému Galileo, který se mílovými kroky blíží k plné provozuschopnosti. Ta je plánována do roku 2020.

Za obsah odpovídá: