2. 12. 2011, Centrum.cz

Kinect, kinect jede! Soutěž v hackování herního ovladače

Na druhém místě se umístila Robotická ruka autorské dvojice doktorandů z pražského ČVUT Jana Hrdličky a Jiřího Wilda. Jejich projekt umožňuje ovládat jednoduchý model ruky pomocí gest přenášených senzory pohybového ovladače.


2. 12. 2011, technikaatrh.cz

Zlaté medaile MSV 2011

Robot byl vyvinut ve spolupráci s Fakultou elektrotechnickou ČVUT v Praze a je přihlášen k patentové ochraně. Časopis T+T Technika a trh.

http://www.technikaatrh.cz/aktuality/zlate-medaile-msv-2011

technikaatrh


4. 12. 2011, Vysokeskoly.cz

Dny otevřených dveří na ČVUT a Robosoutěž 2011

Komplexní informace ze světa vysokých škol - Dny otevřených dveří na ČVUT a Robosoutěž 2011. Fakulta elektrotechnická ČVUT zve všechny zájemce o studium na Den otevřených dveří, který se bude konat 5.


5. 12. 2011, Respekt

Zacvičte si s počítačem

Málokterý rodič vyžene dítě ze hřiště s pobídkou: Běž aspoň na chvíli do svého pokojíku, trochu si posedět u počítače! Má se za to, že videohry kazí školní prospěch, tupí zrak, ohýbají záda a zkracují šlachy. Jsou tu ale výjimky. Hry pohybové, zdravé i vyloženě léčivé. Takové, na které by mohla přispět i přísně vedená zdravotní pojišťovna. Doktorand z katedry kybernetiky ČVUT Jan Hrdlička má herní senzor Kinect, který umožňuje například hrát virtuální tenis v obývacím pokoji, ve své kanceláři už skoro rok. Za celou dobu si na něm ovšem žádnou z oddechových her nezahrál. Zařízení, jež pomocí senzoru sleduje hráče a "čte" jeho pohyby, zkouší využít jinak: Společně s kolegou Jiřím Wildem vyvinul software, který umožňuje rukou na dálku ovládat běžný počítač. Když se Hrdlička postaví před projekční plátno, na které se přenáší obraz z displeje připojeného notebooku, vypadá jako eskamotér. Na obrazovce svítí jeho silueta tak, jak ji "vidí počítač". Dlaní s rozevřenými prsty pohybuje ve vzduchu a tím ovládá kurzor. Když dá prsty k sobě, "klikne". Pohybem ruky ve vzduchu píše "Ahoj!". Citlivý senzor, který pokrývá místnost sítí neviditelných infračervených paprsků a sleduje, jak je lidské tělo při pohybu v prostoru přerušuje, umí ve spolupráci se správně vyladěným programem zaznamenat i velmi jemnou motoriku. Předávání instrukcí počítači pomocí pohybu není samozřejmě praktické vždy a všude. "My ho zkoušíme využít mimo jiné k ovládání rehabilitačních her pro pacienty po úrazu mozku," vysvětluje Jan Hrdlička. Nejvíc by takové hry měly pomoci dětem, kterým se do pravidelného cvičení příliš nechce. Nature Inspired Technology Group (Skupina pro technologie inspirované přírodou), jak zní název laboratoře, v níž Jan Hrdlička na ČVUT působí, na nich spolupracuje s Rehabilitačním ústavem Kladruby. Zatím mají jen prototypy základních her, v nichž hráči (tedy pacienti) hledají pohybem ruky cestu z bludiště nebo skládají puzzle. Úkol splní pouze tehdy, pokud se pohybují žádaným způsobem, což kontroluje počítač. V zahraničí se zkoušejí například pohybem ovládané herní konzole, které by mohly pomáhat pacientům trpícím Parkinsonovou chorobou nebo lidem po amputaci končetin. Hra může nudnou rutinu cvičení změnit v zábavu. Ukazuje se, že pohybové hry zvyšují hladinu dopaminu v mozku. Nemocní pak mají větší radost ze života a menší sklon k depresím. A nemusí to být jen děti. Hra může přidělovat body, umožní porovnat vlastní výkon s výkonem ostatních hráčů, nabídne postup do vyšší úrovně či odkryje další části příběhu - stejně, jako to dělají komerční videohry. Vývoj je zatím na začátku, pokud ale spolupráce s lékaři z Kladrub dopadne dobře, Jan Hrdlička by akademický projekt rád přetvořil v ziskovou firmu. Vysoká škola, na jejíž půdě vzniká, by v ní měla majetkový podíl. Rýsují se i další možnosti komerčního využití pohybového ovládání, například interaktivní reklamy ve výlohách obchodů. Systémy pro ovládání počítačové zábavy pohybem lidského těla prošly v posledních pěti letech bouřlivým vývojem a mají nepřehlédnutelný komerční úspěch. Na odbyt jde nejen Kinect (o tom, co všechno umí, podrobněji viz Respekt 36/2010 a 35/2011), ale i konkurenční výrobky, zejména japonských značek Nintendo a Sony. Firma Microsoft se zpočátku využívání Kinectu k jiným než předem určeným zábavním - a vysoce ziskovým - účelům tvrdě bránila. V polovině letošního roku ale náhle otočila. Uvědomila si, že Kinect je v současnosti její nejperspektivnější produkt, jeden z mála, který v zákaznících vzbuzuje údiv a nadšení, a rozhodla se toho marketingově využít. Zatímco dříve pracovala většina vývojářů, kteří chtěli Kinect upravit k jiným účelům, na vlastní pěst, teď Microsoft v zahraničí i v Česku organizuje soutěže pro programátory a počítačové kutily, kteří pro jeho konzoli vymýšlejí nové využití.

Objevují se při tom zajímavé nápady: třeba digitální školní tabule ovládaná kombinací dotykové vrstvy a pohybového senzoru: student například zvedne ruku s mobilním telefonem a to, co je na jeho displeji, se objeví na tabuli. Slibné aplikace se rýsují v medicíně: třeba software, díky němuž se může chirurg během operace prostým máváním ruky probírat lékařskou dokumentací pacienta, jehož právě operuje - informace se mu promítají na plátno vedle operačního stolu. Dosud bylo nutné, aby opustil sál, sundal si rukavice a při návratu vydrhnul ruce dezinfekčním roztokem. Ne vždy ale fungují technologie vyvinuté herním průmyslem tak, jak by si jejich tvůrci přáli. Když chtěli vědci z Univerzity v Minnesotě prozkoumat, jak dětskému zdraví prospívá hra Dance Dance Revolution, v níž hráč napodobuje taneční pohyby postavy na obrazovce, pohořeli. Žádnou z pokusných osob totiž kroucení a natřásání před displejem nebavilo dost dlouho na to, aby nasbírané údaje byly průkazné. (PETR KOČÍ) --- Chirurg mávne rukou a počítač ukáže další údaje o pacientovi. Foto: Tenis v obýváku. Foto: LITRO.COM


6. 12. 2011, Finance.cz

HUAWEI a ČVUT FEL zahajují spolupráci

Předmětem této spolupráce je vybavení laboratoře nejnovějšími datovými prvky a poskytování školení pro obchodní partnery společnosti HUAWEI.


6. 12. 2011, Pražský deník

Roboti ovládli ČVUT

Nové Město - Že robotika může být i zábava, dokázali středoškolští studenti, kteří se zúčastnili neobvyklé robosoutěže, již letos podruhé uspořádala Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického. Kromě výborných soutěžních výkonů předvedli soutěžící, že i roboti mohou mít svou hlavu a své tvůrce nemusí poslouchat ...3


6. 12. 2012, Praha 6

Soutěž "Holky, pozor!" ovládla elektronická časomíra

Starostka MČ Praha 6 Marie Kousalíková předala cenu vítězce vědecko-technické soutěže pro studentky středních škol, kterou pořádá ČVUT v Praze. Mininotebook získala studentka Šárka Vávrová z Frenštátu pod Radhoštěm za svůj projekt elektronické časomíry.


7. 12. 2011, Profit.cz

HUAWEI a ČVUT FEL zahajují spolupráci za účelem odborného školení

Společnost HUAWEI, světový poskytovatel telekomunikačních služeb a řešení, podepsala s Fakultou elektrotechnickou Českého vysokého učení technického... celý článek... - HUAWEI a ČVUT FEL zahajují spolupráci za účelem odborného školení.


8. 12. 2011, Finance.cz

Elektronická časomíra zvítězila v soutěži ČVUT

Nejlepším vědeckým projektem v soutěži ČVUT pro středoškolačky s názvem Holky pozor! je Elektronická časomíra.


9. 12. 2011, TV Metropol

Na elektrotechnické fakultě ČVUT proběhlo dnes finále soutěže v konstrukci robotů

Zdeněk REJŠEK, moderátor: Na elektrotechnické fakultě ČVUT proběhlo dnes finále soutěže středoškolských týmů v konstrukci robotů. redaktor: Robosoutěž, jak se klání jmenuje, je určena pro tříčlenné týmy, úkolem každého týmu bylo sestavit robota ze stavebnice tak, aby plnil zadanou soutěžní úlohu a to co možná nejlépe. Michal ŠEBEK, vedoucí Katedry řídící techniky FEL ČVUT: Ti studenti, kteří soutěží, jsou studenti bakalářského programu Kybernetika a robotika a co je zajímavý, jsou to začínající studenti a vlastně ještě vůbec nic jsme je nenaučili. Takže oni si úplně na začátku vyzkouší, jak by řešili takovou jednoduchou inženýrskou úlohu. Zažijou spoustu legrace a dostanou chuť se učit ty náročné předměty jako matematiku, teorii řízení a podobně. Ty řešení jsou zajímavý, některý jsou čistě mechanický, rotační nebo kyvadlo. Některý mají blíž k našemu oboru, tak se tam pomocí gyroskopů vyvažuje ta plošinka. Je to zajímavý, na co studenti přijdou. Používáme tedy standardní, standardní takovouhle hračku vlastně, protože jsou to začátečníci. Na konci bakalářského studia budou dělat skutečné roboty z jiného hardwaru, už ze železa a s pořádnými motory a vyzkoušejí si, co se tady naučili.


12. 12. 2011, Finance.cz

Druhý ročník eClubu ČVUT finišuje

Katedra kybernetiky Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze zorganizovala již druhý ročník cyklu přednášek pod názvem - Entrepreneurs Club (eClub).


13. 12. 2011, Ct24.cz

CERN se hlásí o slovo - potvrdí existenci Higgsova bosonu?

Oblast, kde by se měl bozon v energetickém měřítku vyskytovat, se již velmi zúžila," poznamenal vedoucí Katedry fyziky FEL ČVUT Vítězslav Kříha. Sám fyzik je ale ohledně dnešního oznámení skeptický. Zveřejněn bude podle něj pouze průběžný výsledek.


19. 12. 2011, Finance.cz

Třetí ročník ROBOSOUTĚŽE ČVUT zná svého vítěze

Finálová ROBOSOUTĚŽ 2011 ČVUT, kterou pořádá Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze se uskutečnila v pátek 9. prosince 2011.

Za obsah odpovídá: prof. Ing. Oldřich Starý, CSc.