Summary of Study |
Summary of Branches |
All Subject Groups |
All Subjects |
List of Roles |
Explanatory Notes
Instructions
Web page:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/A2B37KMM
Anotation:
The aim of the subject is to give basic overview of present and perspective communication systems, mainly in relation to signal transmission and measurement. Lectures and practices make students familiar with technical principles of systems, basic conception of transmitter and receiver and measurement of these systems. Subject is focused on multimedia systems; it means systems for voice, audio, video and generally data transmission. Practices are based on laboratory measurements.
Úkolem předmětu je dát základní přehled o současných a perspektivních komunikačních systémech s důrazem na přenos signálu a měření. V přednáškách a cvičeních získají studenti představu o technických prostředcích systémů, základní koncepci vysílačů a přijímačů a měření těchto systémů. Speciální pozornost je věnována multimediálním systémům, tedy systémům přenášejícím hlas, zvuk, obraz (statický), video a obecně data. Cvičení jsou laboratorní, praktickým způsobem doplňující přednášky.
Study targets:
Presenting prospective digital communication systems.
Content:
Výuka bude probíhat formou laboratorních cvičení (4x45min.), teoretické základy k dané úloze budou vyloženy na začátku cvičení. Pro úlohy z oblasti audio a video bude využita implementace zpracování signálů v jazyce Python na dostupném hardware typu Raspberry Pi, jehož prostředí a ekosystém jsou mnohým studentům známy (a ostatní se
s nimi snadno seznámí). Úlohy zaměřené na komunikaci budou probíhat v laboratoři k tomu přístrojově vybavené.
Posledních cca 30min. budou studenti samostatně připravovat stručný dokument, který bude do příštího cvičení ohodnocen – to zajistí průběžnou zpětnou vazbu.
Course outlines:
Exercises outline:
1. | | Introduction to laboratory, occupational health and safety |
2. | | Measurement on WLAN system |
3. | | Analysis of signal in time domain |
4. | | Power measurement in digital communication systems |
5. | | Spectral analysis of signal |
6. | | Measurement on DVB-T system |
7. | | Measurement on DRM system |
8. | | Measurement on a transmitter |
9. | | Application of phase locked loop for demodulation |
10. | | Parameters and characteristics of radio receivers |
11. | | Measurement of RF amplifier parameters |
12. | | Filter design, construction and measurement |
13. | | Oscillator design, construction and measurement |
14. | | Assessment, an alternative term of measurement |
1. | | Úvod do laboratoří, bezpečnost práce |
2. | | Měření na systému bezdrátového připojení k síti WLAN |
3. | | Analýza signálů v časové doméně |
4. | | Měření výkonu v digitálních komunikačních systémech |
5. | | Spektrální analýza signálů |
6. | | Měření na systému digitální televize DVB-T |
7. | | Měření na systému digitálního rozhlasu DRM |
8. | | Měření na rádiovém vysílači |
9. | | Aplikace fázového závěsu v demodulátorech |
10. | | Měření parametrů a charakteristik rádiového přijímače |
11. | | Měření parametrů VF zesilovače |
12. | | Návrh, konstrukce a měření filtru |
13. | | Návrh, konstrukce a měření oscilátoru |
14. | | Zápočty, náhradní měření |
Literature:
1. | | G.V. Vendelin, A.M.Pavio, U.L. Rohde, Microwave Circuit Design Using Linear and Nonlinear Techniques, John Wiley & Sons, New Jersey 2005. |
2. | | Y. Sun, Wireless Communication Circuits and Systems, IEE, London 2004. |
3. | | U. Rohde, J. Whitaker, Communications Receivers, DSP, Software Radios, and Design, Third edition, McGraw-Hill 2001. |
(+
http://radio.feld.cvut.cz/personal/dobes2/dobes.en.pdf (PDFs for Education))
Requirements:
To attend all measurements, measurement results must be elaborated and checked up by teacher.
Subject is included into these academic programs:
Program |
Branch |
Role |
Recommended semester |
Page updated 23.4.2024 17:51:08, semester: Z/2024-5, Z,L/2023-4, Send comments about the content to the Administrators of the Academic Programs |
Proposal and Realization: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |